جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی جلوه ای از هنر ، فرهنگ و تمدن مردمان حلقه کویر یزد

امیرترقی نژاد



15اسفند ماه اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی در حالی در استان یزد برگزار می گردد که کارشناسان این رشته بااستقبال از برگزاری این جشنواره هنری براین اعتقاند که جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی جلوه ای از هنر ، فرهنگ و تمدن مردمان حلقه کویر استان یزد را نشان می دهد.


نائب رئیس شورای شهر یزد تاکید کرد که تمامی مسئولین باید از جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی حمایت جدی نمایند.

حمیده وزیری افزود : برگزاری این جشنواره برای اولین بار در استان ، ابتکار بسیار زیبایی است که هنر متعالی اسلام را تایید می کند .

وی ادامه داد: من به عنوان نماینده مردم از تمامی مسئولینی که توانایی مالی دارند می خواهم تا هم آثار هنرمندان را خرید نمایند و هم بخشی از جوایز جشنواره را تامین کنند.

وزیری ادامه داد : به نظر من استان یزد از معدود شهرهایی است که هنرهای موجود در آن به ویژه هنر معماری آن نشات گرفته از آموزه های قرآنی است .

وی گفت:مثلا مسجد فهرج یا مسجد جامع با آن کتیبه های زیبایشان نشان می دهد که هنرمندان یزدی به خوبی می توانند ایده های قرآنی خود را با هنر آمیخته کنند.

وی با اشاره به اینکه یزد بهترین میزبان برای این جشنواره است اذعان کرد: استان یزد بین تمامی استانها از نظر ایده های قرآنی سرآمد است .

وی اظهار امیدواری کرد : اگر بتوانیم حداقل هر دو سال یکبار شاهد برگزاری چنین جشنواره ای باشیم قطع به یقین خواهیم توانست با رفع ایرادات احتمالی ، هنر قرآنی را ترویج کرده و الگویی برای همه باشیم .

به اعتقاد یک پژوهشگر ، برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی جلوه ای از هنر ، فرهنگ و تمدن مردمان حلقه کویر استان یزد را نشان می دهد.

صدیقه رمضانخانی نیز با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار داشت : استان یزد در بردارنده مجموعه بسیار با ارزش از میراث فرهنگی ایران زمین در سده های گوناگون تاریخی است .

وی گفت : عناصر مادی و معنوی فرهنگی موجود در این استان به گونه ای است که بررسی تاریخی این سرزمین را از روزگاران پیشین تاکنون فراهم آورده است .

رمضانخانی در ادامه برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی را یک گام به سمت احیاء هنر اسلامی دانست .

این پژوهشگر اظهار داشت : برگزاری چنین جشنواره هایی در ارتقاء هنرهای اسلامی نقشی مهم و رو به جلو دارد.

اما یک هنرمند رشته صنایع دستی براین اعتقاد است که جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی باعث ارتقای سطح کار هنرمندان می شود.

مسلم زارع مهرجردی افزود : استفاده از مضامین قرآنی در جشنواره ها باعث رشد فرهنگ قرآنی می شود .

وی عنوان کرد: خوشبختانه در استان یزد نسبت به شهرهای دیگر به هنرقرآنی بیشتر توجه می شود.

این هنرمند خواهان تداوم برگزاری چنین جشنواره هایی در سطح کشور شد.

رئیس انجمن خوشنویسان یزدبااشاره به برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی ،گفت: استفاده از مضامین قرآنی در هنر ، مسیر هنرمند را مشخص می کند

محمدرضا امامی افزود : نقش قرآن در هنر کوتاهترین مسیر را به ما نشان می دهد تا به اهدافی که برای هنر در نظر گرفته ایم برسیم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا